Uncategorized

Rust in je hoofd

Realexen. Hoe doe je dat?

 

Het is vaak makkelijker gezegt dan gedaan. Tegenwoordig kom je er bijna niet meer aan toe. Wat zeer slecht is voor ons! We zijn in ons hoofd altijd bezig met het verleden en de toekomst. Altijd zijn we opweg naar iets, opzoek naar iets dat in de toekomst ligt. En bij dat punt komen waar we naartoe wilden lukt ons maar zelden. Je blijft vaak het gevoel houden dat je er nog niet bent. Zonde toch als je altijd zo leeft? We moeten ons soms even helpen herinneren dat het enige wat we echt hebben ‘het nu’ is. Nu leven we, nu voelen we. En als we ons daar maar bewust van worden vliegt het eens een keer niet aan ons voorbij en kunnen we genieten. Ik zelf ben hier erg slecht in maar ik ben er de laatste tijd wel veel meer mee bezig. Ik probeer naast drukke momenten ook rust momenten te hebben. En die dan niet weer gaan opvullen met ‘nuttige dingen doen’. Al is dit soms eruuug moeilijk, ik weet hoe groot het belang er van is. Jezelf echt tot rust laten komen en de toekomst even te laten voor wat het is, is lang zo makkelijk niet. Ik heb hier wel een paar tips om even uit de sleur te ontsnappen en de rust te voelen:

    dit waren oorbellen.
  1. kopen. Je kan een dagje shoppen met vrienden. Lekkerkletsen onderling is een goeie afleiding. Ondertussen jezelf trakteren op nieuwe spullen of kleding. Gun jezelf eens iets nieuws. Maar ook thuis bezorgen kan leuk zijn.  Wat ik zelf wel eens doe is op aliexpress kleine prulletjes kopen en dan een stuk of 5 pakketjes te bestellen. Ze komen vaak binnen 2 tot 9 weken aan in wikkekeurige volgorde. Ik ben zelf ook nog zo’n persoon die compleet vergeet wat voor dingetjes ik had besteld. Dus elke keer dat er zo’n pakketje op de deurmat lag was het echt een verrassing voor me. Wat zou het deze keer zijn? Ik kon daar eventjes dan echt van genieten. Een cadeautje voor mezelf! 

2. baddag. Neem eens een uur de tijd om uitgebreid in een warm bad te gaan. Neem een koffietje of theetje mee, zet een filmpje op of ontspannende muziek. Zorg dat je niet gestoord hoeft te worden en zet nadrukkelijk alle drukke gedachten even uit. Plan het uur in als je dit lastig vind. Verplicht jezelf om dit uur vol te maken. In het begin zou je het misschien nog lastig vinden om voor je gevoel een vol uur te verspillen maar het word makkelijker na mate je oefend om je er aan over te geven. En het is zoo zoo goed voor de gestreste geest. Take it from me.

roze haren?

3. nieuwe look. Ga eens opzoek naar een nieuwe jij! Daar kan je echt energie uit halen en het is leuk om jezelf eens in een ander jasje te zien. Verf je haar, koop kleren die je nooit zou dragen, neem een piering. Ik heb een tijdje terug ook mijn haar eens anders geverfd. Soms heb je even een nieuwe-jij-boost nodig. Probeer eens uit, wat heb je te verliezen. Terug kan altijd nog.

wandelen/rennen

4. ochtend rennen. Wat ik altijd fijn heb gevonden is een rondje joggen in de ochtend. Als je niet zo’n ochtendmens bent kan het natuurlijk ook op een ander dagdeel maar ik zou toch de ochtend aanraden. Warom: omdat je er meteen engergie uit haalt, EN je hebt de hele dag nog voor je belangrijke bezigheden. Beweging is heel goed voor je lichaam en geest. Je hebt de ochtend de tijd om je hoofd leeg te maken en je lichamelijk te verbeteren. Je kan je ochtend niet nuttiger beginnen. Wandelen kan ook. Dat is wat ik op dit moment elke ochtend doe. Al is het maar even, een wandeling kan al veel ruimte in je hoofd scheppen en geeft je een fris gevoel.

5. mediteren. Klinkt enger dan het is. Je hoeft niet de heletijd ‘Hammmm’ te herhalen met een been in je nek. Mediteren kan ook even op een stoel gaan zitten zijn, of even op de bank gaan liggen. Het komt verder een beetje op het zelfde neer als het rennen of lopen. Je maakt je hoofd leeg. Maar hoeft maar een klein deel van je tijd in beslag te nemen. Toch zou ik je aanraden om hier wel tijd voor in te plannen. En hou je aan die tijd! Concentreer je op het hier en nu. Laat de toekomst en het verleden even voor wat het is. Focus op je ademhaling, of op de dingen waar je dankbaar voor bent, of geniet van kleine details, je mooie uitzicht, of de rust die je voelt. Alles mag als het maar rust en positiviteit geeft. Dit kan in het begin ook moeilijk vol te houden zijn als je een stres volle periode hebt. Bouw het op. Begin met ingeplande 5 minuuten, en breid dan langzaam uit naar een half uur, of zolang als jij het nodig vind. Is je hoofd echt te druk, zou ik aanraden om dit s’ochtends of s’avonds net voor het slapen gaan te doen.

opruimen

6. opruimen. Het voelt soms zo goed om nuttig bezig te zijn. Maar als je altijd maar bezig blijft kan het bijzonder veel stres opleveren. Als je dan echt zo nodig nuttig bezig wil zijn, ruim dan even je klerenkast, de woonkamer, of de keuken op. Zijn je huisgenoten ook weer eens blij dat jij er bent. Nee grapje, maar het geeft je naast een nuttig gevoel ook meer ruimte in je hoofd als je in een opgeruimde omgeving rond loopt. Opruimen kan goede bezigheidsterapie zijn, laat je gedachten lekker zijn gang gaan en geniet achteraf van je heerlijk geordende omgeving.

hopelijk geeft dit jullie wat rust, ik oefen zelf ook nog veel met deze dingen. Ik probeer ze in mijn dagroutine op te nemen zodat er echt vooruitgang in kan zitten.

5 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »
Follow by Email
Instagram