free ticket to dromeland

free ticket to dromeland

oktober 15, 2018 3 Door kimthorst

 

We zaten te chillen bij de kinderboerderij. Iedereen at een boterham, ik zat op de schommel. Het zonnetjes stond aan de hemel. Mijn vriendin was er ook bij en bracht een geit naar me toe. Voor dat ook ik kon eten van mijn boterham at het schaap hem op. Het was niet erg, het was oke. Helemaal omdat ik vlak daarna op het idee kwam om me afte zetten van de geit en daardoor ineens 5 seconden kon vliegen. Het was iets dat ik nog nooit ontdekt had. Ik deed het nog eens en nog eens. 7 seconden vliegen. 9 seconden vliegen. Ik vloog steeds hoger en langer. Iedereen vergat zijn boterham en ze keken me na. Ik had de tijd van mijn leven. 

Ja, het was wel een droom die ik vannacht had hoor, maar wat een avontuur.

 

Hoe meer ik droom, hoe leuker ik slapen vind. En ik droom veel. Ik heb altijd perioden dat ik lang en goed kan slapen en perioden dat het me minder goed lukt. Momenteel zit ik weer in de fase dat ik met pijn in mijn hard elke ochtend mijn bed moet verlaten, en vanaf de eerste ochtend koffie al weer verlang naar het laatste koffie moment, om daarna te gaan slapen. Iedereen zal wel last van hebben van die wisselende fases van goed en slecht slapen. Dat neemt niet weg dat het knap vervelend kan zijn, als inslaap vallen niet lukt. Soms staat je hoofd er ook gewoon niet naar. Heb je nog genoeg belangrijkere dingen te doen dan slapen. Je slaapt dan puur omdat je weet dat je lichaam het nodig heeft en om geen enkele andere reden.  

Niet in slaap kunnen komen is vervelend. Gemiddeld hebben mensen toch wel een nachtrust van minimaal 8 uur nodig om lekker actief de dag door te komen. Red je dit niet ivm slaapproblemen? Geen pillen, drugs of schapen tellen om in slaap te komen!

 

 

 

Heb je niet nodig joh. Ik heb je wat beters gevonden. Dit zijn de slaaptips die ik Doornroosje heb meegegeven voordat ze alle slaap van de afgelopen honderd jaar weer in had gehaald. En die slaap deed d’r goed joh! Ze werd wakker en zag er jaren jonger uit. Zo weer een meisje van 16. Dat wil jij ook wel eens uitproberen, denk ik zo.  

Geen koffie of zwarte thee voor slapen gaan, is het eerste wat ik je zou aanraden. Nouja.. ik niet want ik drink altijd s’avonds nog koffie, maar ‘men’ zou het je aanraden zegmaar. Wel meteen het moeilijkste punt, want he, kofie.. Das lekker.. Maar het is nou eenmaal niet zo slaap bevorderend. Nou schijnt het zelfs te zijn dat koffie 6 uur voor je gaat slapen, het slaapproces al negatief kan beinvloeden. Pijnlijk maar waar. Als je dus echttt last van slaapproblemen hebt, kan je hier eens op letten. Maar valt er nog enig sinds te leven met je slaap-struggles, dan lever je natuurlijk alleen je zwarte avondthee in. Andere thee veroorzaakt geen problemen, het is alleen de zwarte thee. 

Dromen boekje naast je bed, is een goeie stimulant om slapen leuker te maken. Als je alleen slaapt omdat je lichaam nou eenmaal een paar uurtjes slaap nodig hebt, is dit iets om te trainen om slapen leuker te vinden. Je gaat beter voorbereid naar bed en slaap je fijner. Je geniet van je slaap en zult misschien uit je zelf wel eerder gaan slapen. Het is namelijk zo, dat als je een dromen boekje gebruikt om dromen direct na ontwaken op te schrijven, je ze beter zult onthouden. In het begin onthoud je misschien wel geen dromen. Schrijf dan op dat je het niet meer weet. Je moet in ieder geval altijd iets opschrijven. Na wat oefenen wordt je er onbewust allerter op en onthoud je meer dromen. Noteer alles wat je nog weet over je droom. Zo veel mogelijk details. Uiteindelijk ga je je steeds meer herinneren, en kun je al een stuk of 3 dromen per nacht onthouden. Het is leuk om te dromen en het is nog leuker om die ochtend wakker te worden, om je te realiseren dat die droom nergens op sloeg (ervaring). Ik kijk altijd stiekem best uit naar het slapen gaan, omdat ik benieuwd ben met wat voor verhalen ik nu weer wakker zal worden. 

Geen telefoon in bed, want dat lijd je af. Het maakt het makkelijker om nog even iets door te appen, nog een afleveringetje prisonbreak te kijken (wat er uiteraard 4 worden), nog even tien keer het weer voor morgen te checken, en daar naast is de straling ook slaapverstorend. Nou ben ik zelf niet zo’n straling-freak maar ik lees er toch wel redelijk veel over de laatste tijd. Toch een kern van waarheid misschien? In iedergeval het uitproberen waard, want al die straling kan ook eigenlijk niet goed zijn voor een mens.

Geen blauw licht voor slapen gaan, dit blauwe licht is echt slaapverstorden. Het houd je hersenen te actief om echt moe te worden.  

Iets ontspannends doen om hoofd te legen, kan helpen om in de slaap stemming te komen. Denk aan je gedachten opschrijven of een mindfulnessessie om tot jezelf te komen. Je kunt ook muziek luisteren, of een boekje lezen. In iedergeval iets wat je rust geeft en je mentaal op slapen voor bereid. Om midden in een examen oefening een slaap break te houden zal niet altijd even goed werken omdat je hoofd dan nog zo vol is van de oefeningen. Tenzij het geschiedenis is natuurlijk.. die heeft altijd al slaapverwekkend gewerkt.

Youtube (kapper, of slaapsessie). Wat echt heel heel fijn is om voor het slapen gaan te doen, is een 3d geluid filmpje op te zetten, met je koptelefoon op of oortjes in. Zo is er een filmpje met 3d geluid waarbij het net is of je bij de kapper zit. Dit is echt zoo heerlijk om naar te luisteren in je bedje met je ogen dicht.

link–> https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI   Je doet je ogen dicht en je bevind je ineens in de realexte stoel van de kapper. Je hoort de schaar door je haar gaan, stemmen en voetstappen achter je. Het is heel rustgevend en meestal haal ik het einde niet eens. Dan slaap ik al.

Hier naast heb je ook slaapsessies met ontspannende muziek die je het slapen ook makkelijker kunnen maken. In je bed liggen, oortjes in en luisteren naar een geluidsvragment dat 3 uur duurt. Langgenoeg om ongemerkt in slaap te vallen. Je focust je minder op je eigen gedachten en kan je hoofd meer rust geven. Je hebt slaapsessies die begeleid zijn met een stem of sessies zonder een stem.

link slaapmuziek—-> https://www.youtube.com/watch?v=y7e-GC6oGhg

link slaapmuziek met stem —-> https://www.youtube.com/watch?v=eEd2K1FxNQY

Laat weten of je iets aan de tips hebt 🙂

weltrusten schappies