Tips om Minder op telefoon te zitten

Tips om Minder op telefoon te zitten

januari 31, 2019 1 Door kimthorst

Buiten het feit dat een telefoon heel handig en (helaas) nodig is tegenwoordig, spenderen we er over het algemeen erg veel tijd aan. Voor sommigen te veel. Het is makkelijker om op te merken dat je schermpje verslavend werkt, dan om er iets aan te doen. Het overmatig mobiele gebruik is niet meer praktisch. Het komt dan meer neer op dwangmatig zoeken naar iets op dat internet, iets dat je even voldoening geeft, en vervolgens zoek je opnieuw. Het is het bezig blijven, niet stil kunnen staan. En juist dat is gewoon wel goed voor je. Ik denk dat veel van die mensen wel eens geprobeerd hebben om minder op je telefoon te zitten maar dat is zeker niet makkelijk als je hem voor heen echt veel gebruikte. Het is een gewoonte, een verslaving. Als je hier echt verandering in wilt kunnen maken (wat ik je aanraad) zijn dit in ieder geval goede tips om je op weg te helpen. Succes!

 

  • App: Forest. Dit is een hele fijne app die als volgt werkt: Je klikt op de app, je zet een timer en plant een virtueel boompje. De timer loopt af zolang deze app geopend op je telefoon blijft. Na verloop van tijd groeit het zaadje uit tot een plantje, plantje tot een boompje, boompje tot een bos. Maar zodra je de app verlaat, om bijvoorbeeld je whatsapp of facebook te checken, door breek je het groeiprocess van het boompje en moet je opnieuw beginnen. Dit stimuleerd dus om van je telefoon af te blijven tot de timer afloopt. Super goed concept, en fijne app om mee te werken. Zo kan je tijdens studeren of tijdens bezoek of in welke situatie dan ook zorgen dat je niet automatisch je telefoon in duikt. Ook is dit goed om het checken van je telefoon af te bouwen gedurende de dag.

  • App: stay focused – app block. Deze app stelt een limit op je internet en social media gebruik. Alle apps/ aplicaties op je telefoon die je kunnen afleiden, of die je minder wilt checken kun je tijdelijk blokkeren. Je kunt zelf instellen welke apps en voor hoelang. Je kunt zelfs instellen dat je de ‘blok’ niet meer kunt aanpassen tot de tijd om is. Voor als je weet dat je zelf die controle niet hebt 😉
  • Vinkjes uit. De vinkjes op whatsapp uitzetten kan helpen bij het “moeten” reageren op mensen. Als ik online ben op whatsapp voel ik de druk om te moeten reageren op anderen omdat ze hebben gezien dat ik online was of dat ik hun berichten heb geopend. (WAT NIET ALTIJD BETEKEND DAT IK ZIN EN TIJD HEB OM TE REAGEREN) Het scheelt een hoop als je de blauwe vinkjes (waarmee je kan zien dat iemand je bericht heeft gelezen) en je ‘laatst gezien’ op whatsapp uit zet. Bepaal zelf wanneer en of je reageert.
  • Limit your telefoongebruik. Stel 2 vaste momenten in, waar op je op je telefoon zit en gebruik hem tussendoor niet. Mits dat kan en je hem ook niet nodig hebt gedurende de dag. Ik zou zeggen, kijk er s’ ochtens en s’ avonds een keer op. Check wat je moet checken, reageer waarop je wil reageren, zoek eventueel wat je wou zoeken, en laat hem dan met rust.
  • Telefoon uit. Moeilijk. Vaak is ie zo ook weer aan, maar try. Het is in iedergeval een stuk minder verleidelijk om afgeleid te worden door je telefoon als je weet dat je hem eerst nog helemaal aan moet zetten. De drempel wordt gorter. Dus als je met jezelf kan afspreken, dat je na elke keer op je telefoon te hebben gezeten hem uitzet, dan zul je hem minder voor onnodige dingen op inzetten.
Deel deze blog: