pauze: opladen -meditatie-

pauze: opladen -meditatie-

maart 1, 2019 2 Door kimthorst

pauzes: meditaie

Momenten van rust zijn tegenwoordig steeds zeldzamer. De pauze tussen activiteiten in, de momenten dat we even moeten wachten, even gedwongen zijn stil te staan, worden soms als ongemakkelijk ervaren. Mensen worden ineens op zichzelf aangewezen en zijn hier steeds minder goed in. Ze weten niet wat ze met zichzelf aan moeten dus duiken ze in de telefoon of proppen ze het laatste beetje overige tijd ook vol met activiteiten. Deze rust momenten worden vermeden terwijl ze juist kostbaar zijn en goed voor je als je er op een goede manier mee om gaat. Een pauze, rustmoment is niet ‘zonde van de tijd’. Hier moeten we anders naar leren kijken. Telkens als ik zo’n rust moment ervaar, ga ik hier bewust bij stilstaan. Als ik er moeite bij ervaar, zorg ik dat ik met een simpele mediatie de tijd door kom. Wachten is niet meer stresvol, maar geeft juist energie.

Wachten, word meestal als stresvol ervaren, vooral als je veel te doen hebt. In het Boeddhisme zien ze wachten als een test die jou geduld op de proef stelt. Ik heb ooit gelezen over een meditatie die je altijd even toe kan passen. Het helpt mij op momenten dat ik moet wachten en hier stres door ervaar. Bij het herhalen van deze meditatie om momenten van ongeduld, leer je energie te krijgen van kleine pauzes, en durf je ze toe te laten.

 

Meditatie: body scan.

Ga als het mogelijke is in een gemakkelijke houding zitten. Word compleet bewust van het zijn. Van dit moment, jou lichaam. Even de tijd vertragen en stilstaan.

Word je bewust van de geluiden om je heen. Probeer alleen op de geluiden te focussen. Hoor alles om je heen, merk de wind op, of de regen, de zon.. Adem een paar keer diep in en diep uit. Let daarna op dat je ademhaling rustig is. Langzaam laat je je bewust zijn over je lichaam scannen. Begin bij je voeten. Voel je voeten die de grond raken. Ga naar boven. Voel je benen, knieën, kuiten. Verder naar boven tot je bekken, je buik. Voel je bost en je rug. Voel hoe je billen het stoelvlak raken. Zit je comfortabel? Voel je ergens in je lijf spanning? Zo ja, word hier even bewust van. Ga met je aandacht naar de spanning. Probeer dit te ontspannen, lukt dit niet, dan accepteer je het gevoel. En ga weer verder met de lichaamsscan. Je armen je handen zijn ontspannen. Je nek, je hoofd. Probeer even geen gedachten toe te laten in je hoofd. Alleen luisteren naar de geluiden om je heen. Kijk met je ogen naar je omgeving. Focus alleen op het licht. Niet de schaduwen. Alleen licht. Of het nou zonnig, of bewolkt is, dag of nacht. Er is altijd licht te vinden zolang je kan zien. Adem in een rustig tempo in en uit. 4 tellen in, en 5 tellen uit. Breng dan je aandacht weer naar het leven waarin je je bevind. Word weer bewust van de tijd en het wachten. Kom weer terug op planeet aarde 🙂

Dit is iets waar je na herhaling steeds meer uit kunt halen. Steeds langer kan je het gevoel van rust vasthouden, en makkelijker oproepen. Zo besteed je je pauzes om te zelf even op te laden en een mentale boost te geven.

Deel deze blog: