knutsellen met eten

knutsellen met eten

april 13, 2020 0 Door kimthorst

Creatieve jeugd

Weet je wat leuk is als je je verveeld? Precies: Knutselen. En wat is er nou leuker materiaal om mee te knutselen dan eten. Vroeger zij mijn moeder altijd: “Kim niet met je eten spelen”. Maar de ‘kunstenaar in mij’ nam daar uiteraard geen gehoor aan en ik hakte hoofden, hartjes, sterretjes, en zelfs muisjes uit kaas.

Bah Kim. Bah.

Maaaargoed, het hield me bezig destijds. Ik ging later over op aardappelen, ander fruit en toen besloot ik de kunstwerkjes toch maar te vereeuwigen in steen, want die eindigden tot op de dag van vandaag tenminste niet in mijn buik…

Ik was vroeger dus al een klieder met eten. Maar mijn liefde voor knutselen met eten is nog niet over hoor. Ik zet hem nu alleen iets ‘normaler’ in. In de vorm van bakken, koken en bereiden.

Gouden combinaties

Vroeger was ik ook al snel wat serieuzer aan het knutselen met eten. Jaja, ik deed yogo door mijn sinaas. Ik hoor je denken: nee gek, doe normaal. Maar ben je ooit een engeltje tegen gekomen die zo nodig moest piesen dat hij je tong als toilet gebruikte? Nee? Ik ook niet. Maar sinaas met yogo komt denk ik aardig in de buurt. Ik had er ook een (niet originele) naam voor bedacht. Maar wat dat was weet ik niet goed meer. Het was een mix van sinaas en yogo. Iets van Sigo, of Siyo. Nee, te lang geleden: ik weet hem niet meer. Maar uiteraard hadden we meer combinaties met eten die je niet snel samen zou verwachten. Elke lunchpauze van school brachten we door bij mijn opa en oma. Of te wel: luilekkerland 2.0. Dit was ons laboratorium om al het eten te combineren, en uit te proberen. We waren er van overtuigd dat we later een eigen voedsel keten gingen openen, waar we de meest lekkere creaties op de markt brachten. En de Nederlandse bevolking dan wellicht nog meer aan de obesitas zouden helpen, maar de vreugdesprongetjes achteraf zou het overgewicht dan toch weer compenseren. Een combinatie die ik ook nog even wil delen is het volgende: Kaas met chocopasta. NEE dat is niet vies. Zeker niet. Iets te lekker eigenlijk. Het zoete van de chocopasta gaat heel goed samen met het zout van de kaas.

Yogo met Sinaas dus.

Knutseltjes voor thuis

Tegenwoordig knutsel ik dus nog steeds. Nog altijd ook met eten. Ik maak smoothies, creatieve ontbijtjes, tosti’s, enz. Ik zorg dat mijn eetpatroon gezond is maar dat er soms ook ruimte is voor iets lekkers. Want jezelf wat gunnen is ook gezond.;)

Ik heb hier wat knutselwerkjes die je thuis ook eens kunt proberen. niet alleen eigen verzinsels maar dit zijn ook dingen die ik online heb gevonden, of van kennissen heb mee gekregen.

Eigen gemaakte bananenbrood, met nog wat framboosjes er aan toegevoegd.

  • Maak je eigen Yoghurt. Dit is iets dat ik leerde van Groningse mensen. Yoghurt is zoals je misschien wel weet een plantje dat groeit in zuivel. Het werkt als volgt: Je warmt een goede bodem melk in een pan op, pan tot 45 graden. Let op dat hij niet warmer wordt! Vervolgens voeg je +- 100/150 ml yoghurt toe. Vervolgens moet je dit mengsel een nacht in de warmte laten staan. In een afgesloten pot. Ik zou zeggen bewaar het op de verwarming. Het beste is bewaren tussen de 30 en 45 graden. Dan vermenigvuldigd het plantje zich het beste. Na deze tijd kun je je mengsel in de koelkast bewaren. De hele pot is nu veranderd in yoghurt :). Ook van deze yoghurt kan je een stukje gebruiken om weer nog meer yoghurt te maken. En ik heb ontdekt dat het yoghurt maken ook werkt met soja melk!
  • Hangop. Dit is leuk. Ik was ooit bij een vriendin die yoghurt in een handdoek op hing. Ik dacht dat ze gek geworden was (nou dat was ze al), maar dit blijkt dus echt een ding te zijn. Het gaat als volgt: Je doet een zeef in een kom, waar je een natte schone handdoek overheen legt. Giet volle yoghurt in de handdoek en laat dit weer een nacht staan. Al het vocht lekt er uit en je houd een soort dikke variant van de yoghurt over. Een soort kwark. Dit kan je gebruiken voor desserts, voor ontbijt, of lekker als tussendoortje. Doe er wat fruit in, of een beetje siroop.
  • Rijste pap. In IndonesiĆ« heb ik officieel de rijstenpap ontdekt. Ik heb het na die reis thuis ook nog vaak gemaakt. Begin weer met een pan met een goede bodem melk. Breng dan ook de rijst aan, met eventueel wat zout. De verhoudingen doe ik eerlijk gezegt op de gok. Maar ik houd de verhouding 200 ml melk en 50 gr rijst aan. Breng dit aan de kook. Je kunt er aan toevoegen wat je wilt. Suiker, een vanille stokje. Maar ik hou het meestal op wat kanneel. Roer dit gedurende het koken goed door, want het brand vrij snel aan en dat willen we niet hebben. Ik eet de pap graag warm, maar ik bewaar ook latijd nog wat in de koelkast. Koud is ook lekker! En appel er door met kaneel en een beetje honing is een aanrader.
  • Smoothie bannaan, havermout, speculaaskruiden, yoghurt. Voor smoothies heb ik echt heel veel recepten. Wie weet maak ik daar ooit nog een aparte blog over. Dit is er in iedergeval een die lekker is, en goed vult. Je kunt dit dan ook als sport tussendoortje gebruiken of als vervanging voor een maaltijd als je kort de tijd hebt om te eten (voor bv ontbijr). De portie grotte moet je zelf dan even goed afstemmen, maar voor de verhoudingen gebruik ik dit: 1 banaan. 100 gr volle yoghurt. 30 gr havermout. Wat kaneelpoeder of speculaaskruiden. En blanderen maar!
  • Bananenbrood. Oh, dit maakte ik vroeger met zoveel liefde… Met bananen kan je echt een hoop knutselen. Ik hield het recept altijd heel simpel. Je hebt op internet veel varianten maar hier deel ik echt de basis. 2 bananen. 2 eieren. 100 gr bloem. Je purreert je bananen met de eieren er door heen. Ook de bloem kan je nu toevoegen, goed blijven mixen. Zout kan je er nu ook toevoegen, en ook andere eventuele toevoegingen die ik achterwegen laat. Je kun nu alles in een ingevette bakvorm scheppen. Nu zou je nog extra bananen schijfjes of ander fruit er op kunnen leggen als versiering. Stop het in de oven. Voor 30 minuten op 180 graden is genoeg, maar je kunt het altijd even checken door een mes in je bananenbrood te steken. Zo kijk je of de binnenkant ook al gebakken is of dat het nog ‘deegerig’ is.
  • Bananenpannenkoeken. Weer de geliefde bananen. Prak 1 banaan en 1 ei door elkaar. Ik doe er zelf altijd nog een klein scheutje melk door, wat ik in online recepten niet meer terug lees. Ik weet ook niet hoe ik daar dan bij kom, maar lekker is het uiteindelijk wel. Dus doe maar gewoon. Een beetje zout erbij en een flinke eetlepel bloem. Goed mengen en het beslag ik klaar. Nu een bakpan verwarmen en boter in laten smelten. Het beslag in de pan op pakken en klaar is klaar. Dit is een kleine portie, maar dit is om de verhoudingen aan te geven waar ik mij aan houd.
  • Gezonde chocomel (speculaasmel?) Dit is ideaal als je eigenlijk gezond wilt doen maar wel zit hebt in een (gezond) warm lekkernijtje. Kim’s creatie van een gezonde chocomel. Als is het totaal geen chocomel… Het is wel lekker en kan als vervangend product functioneren. Ik verwarm sojamelk (gezoete variant, de naturel). Voeg wat speculaaskruiden toe en roer dit goed. Dit is een lekker snackje dat niet veel kwaad kan, maar waar je wel van kunt genieten :).
  • Gezonde sorbet. Smoothies kan je natuurlijk ook invriezen. En dat maakt een heerlijke gezonde zomersnack. Hier voor heb je natuurlijk ook heel veel recepten maar ik deel deze: Diepvries-fruit-sorbet. Hier voor blender je 240 gram water met 500 gram diepvries fruit. Het is lekker om hier een beetje citroensap aan toe te voegen. Suiker kan ook, maar fruit is van zichzelf al heel smaakvol, dus nodig is dit niet. Dit kan je al blanderen en invriezen, maar je kan ook nog een beetje melk toevoegen om een ander soort ijs te creĆ«ren. Ook lekker!
Deel deze blog: